نمونه آنالیز انجام شده

موارد آورده شده در هر گزارش و جهت اصلاح و بهینه سازی

نمونه جدول آنالیز تک به تک صفحات

توضیحات

طراحی استراتژی سئو

یکی از مهم‌ترین خدمات ارائه شده توسط تیم ۷رسانه، طراحی استراتژی سئو است. در این صفحه به تشریح جزئیات این موضوع خواهیم پرداخت . برای اینکه درک بهتری نسبت به محتوای این بخش داشته باشیم، لازم است تا توضیح مختصری درباره کلمه سئو بدهیم. در واقع سئو یا SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی برای موتورهای جستجو است. به بیان ساده تر در فرآیند بهینه سازی وبسایت ما می‌کوشیم تا اعتبار سایت خود را در برای موتورهای جستجو بالا برده و در میان نتایج آن رتبه بالاتری کسب کنیم. اگر می‌خواهید آشنایی کامل تری با مفهوم بهینه سازی سایت داشته باشید، مقاله ( سئو چیست ) را مطالعه کنید.

طراحی استراتژی سئو یعنی چی ؟

به طور کلی سئو یک فرآیند استراتژیک بوده و برای اینکه در این مسیر موفق باشیم، نیاز به تدوین استراتژی سئو خواهیم داشت. در واقع در این فرآیند برنامه ریزی لازم برای فعالیت‌های مورد نظر در شرایط مختلف صورت می‌گیرد. در پایین به معرفی و توضیح موارد مختلف فعالیت‌های مورد نظر در تدوین استراتژی سئو می‌پردازیم. این استراتژی در واقع یک نقشه راه در رسیدن به نتایج اول گوگل در کلمات کلیدی مدنظر ما می‌باشد.

آنالیز کامل سایت

اولین مرحله از تدوین استراتژی سئو ، آنالیز کامل سایت است. در این مرحله تمام قسمت‌های فنی و محتوایی سایت مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت تمام نقاط ضعف و قوت در قسمت‌های مختلف در قالب یک گزارش منسجم به کارفرمایان ارائه خواهد شد. اطلاعات جامعی که در فرآیند آنالیز کامل سایت ارائه می‌شوند مطابق جدول زیر می‌باشند.

بررسی کلمات کلیدی، تراکم استفاده شده از آنها در صفحات و مشکلات موجود

تمام صفحات سایت مورد بررسی قرار گرفته و کلمات کلیدی آنها تجزیه و تحلیل می‌شود. میزان تراکم هر کدام از کلمات کلیدی در صفحات هدف نمایش داده شده و مشکلات موجود مشخص خواهند شد. این بخش از گزارش شامل موارد زیر می‌باشد :

  • بررسی کلمات کلیدی
  • بررسی توضیحات متا در تمام صفحات
  • تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی در صفحه هدف
  • بررسی حجم محتوای صفحات
  • بررسی تراکم کلمات کلیدی 
بررسی عناوین به کار رفته در تمام صفحات وبسایت ( تگ‌های H1 تا H6 )

تعداد دفعات استفاده از تگ‌های H1 تا H6 با توجه به حجم محتوای صفحات ، از استاندارد مشخصی برخوردار هستند. در این قسمت از گزارش، تمام عناوین صفحات مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات موجود در این رابطه مشخص خواهند شد.

بررسی تصاویر به کار رفته در صفحات ( بررسی متن جایگزین ، و ابعاد مورد استفاده )

تصاویر مورد استفاده در صفحه از جمله مهم‌ترین عوامل در سئو هستند. تصاویر موجود در سایت  از طریق بررسی سه پارامتر قابل بررسی می‌باشند :

  • متن جایگزین تصاویر : متن جایگزین یا تگ alt تاثیر بسزایی در کسب رتبه صفحات سایت دارد. 
  • حجم تصاویر : حجم تصاویر به کار رفته در صفحات سایت می‌تواند در سرعت بارگذاری صفحات موثر باشند. تصاویر به کار رفته برای صفحات سایت باید برای استفاده در فضای اینترنت بهینه شده باشند. تمام تصاویر موجود در سایت در این رابطه مورد بررسی قرار می‌گیرند.
  • ابعاد واقعی تصاویر و ابعاد به کار رفته در سایت: در بسیاری از موارد تصاویری که در سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند، نسبت به ابعادی که نمایش داده خواهند شد، بزرگتر هستند و این مسئله باعث افزایش حجم صفحات سایت می‌شوند. تمام تصاویر سایت در این رابطه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
بررسی لینک‌های داخلی و خارجی سایت و آنالیز نحوه عملکرد آنها

یکی از مهم‌ترین عوامل در تصمیم‌گیری‌های موتور جستجو، لینک‌های موجود در صفحات هستند. در این قسمت از گزارش تمام لینک های موجود در سایت مورد بررسی قرار گرفته و مدل ارتباطی بین محتوای وب مشخص خواهد شد. همچنین لینک‌های وارد شده به صفحات سایت نیز ، مشخص خواهند شد. به طور کلی ارتباطات مربوط به هر صفحه از سایت در یکی از سه گروه زیر قرار می‌گیرد :

  1. لینک‌های وارد شده به صفحه (مشاهده انکر تکست های لینک شده به صفحه و آدرس صفحه لینک دهنده)
  2. لینک‌های موجود در صفحه به سایر صفحات در سایت (چه کلماتی به چه صفحاتی لینک شده اند)
  3. لینک‌های موجود در صفحه به سایت‌های دیگر (مشاهده لینک های خارجی)

آنالیز کامل سایت همچنین شامل موارد زیر می‌شود.

  • مشخص کردن صفحات هدف

آنالیز سایت با هدف بهینه سازی برای موتور جستجوی گوگل با هدف تعیین صفحات هدف صورت می‌گیرد. یک وبسایت از مجموعه صفحات مختلفی تشکیل شده است. هنگامی که موتور جستجوی گوگل سایت ما را به کاربران پیشنهاد می‌دهد، یکی از صفحات سایت باید در نتایج گوگل نمایش داده شود. به این صفحات در سایت ، صفحه هدف در کلمه کلیدی مورد نظر گفته می‌شود. برای کسب نتیجه مطلوب در فرآیند سئو ابتدا باید صفحات هدف مورد نظر برای کلمات کلیدی مختلف مشخص شود. ما در طراحی استراتژی سئو با توجه به پر سرچ ترین عبارت‌ها صفحات هدف وب سایت شما را شناسایی می کنیم. رسیدن به نتیج اول گوگل با داشتن نقشه راه بسیار ساده و سریع تر خواهد بود. 

  • چینش و وظایف تیم محتوا

هنگامی که برنامه تولید محتوا برای یک وبسایت تعریف می‌شود، باید در نظر گرفت که هر کدام از فعالیت های صورت گرفته به چه تخصصی نیاز داشته و برای اجرای آن به چند نفر نیاز خواهد بود. در نظر داشته باشید که یکی از پارامترهای تاثیر گذار در کسب اعتبار نزد موتورهای جستجو ، رعایت نظم و برنامه ریزی معین در تولید محتوای سایت می‌باشد . این نتیجه تنها در صورتی محقق خواهد شد که برای تولید محتوا تیم متخصص در نظر گرفته باشید. بنابراین برای رسیدن به هدف مورد نظرتان در سئو نیاز به چینش تیم محتوا و تعیین وظایف مشخص برای هر کدام از اعضای تیم خواهید داشت. این چینش و طراحی تیم محتوا می تواند به مرور زمان باعث بزرگتر شدن تیم شما بشود. 

طراحی استراتژی سئو

  • مشخص کردن نقاط قدرت و ضعف

سئو در واقع یک رقابت است و اگر می‌خواهید در این رقابت جایگاه بالاتری نسبت به رقبای خود داشته باشید ، در تدوین استراتژی سئو برای سایت باید نقاط قوت و ضعف سایت خود و رقبایتان را سنجیده و نسبت به این موارد اقدام به تصمیم گیری برای تولید محتوا و بهینه سازی سایت بکنید. بررسی نقاط قوت و ضعف به شما کمک خواهد کرد تا در کمترین زمان و با کمترین هزینه، بهترین نتیجه ممکن را بدست آورید.

  • مشخص کردن گپ سایت در موتور جستجو

اکثر وب سایت‌هایی که در رقابت با سایت‌های دیگر قرار می‌گیرند، کلمات کلیدی را مورد هدف قرار خواهند داد که رقبایشان نیز تمرکز بالاتری روی آنها دارند. بنابراین برای کسب رتبه بالاتر نیاز به صرف هزینه، زمان و انرژی بالایی وجود خواهد داشت. این در حالی است که ممکن است نیاز کاربران برای رسیدن به نتیجه ی مورد نظرشان توسط کلمات کلیدی دیگری صورت گیرد که کمتر مورد توجه صاحبان سایت ها باشد. بنابراین برای کسب رتبه برتر در این کلمات کلیدی زمان و انرژی بسیار کمتری نیاز خواهد بود و همچنین نتیجه بهتری بدست خواهد آمد. نکته بسیار مهم در SEO این است که کاربر نهایی مهم است و باید ببینیم که چه چیزی را جستجو می کند و به دنبال چه هست. 

تیم ۷رسانه در فرآیند طراحی استراتژی سئو ، به بررسی کلمات کلیدی مختلف در کسب و کار شما و میزان رقابت در آنها پرداخته و کلماتی که رقابت در آنها ساده تر  بوده و در عین حال متوسط تعداد جستجوی آنها توسط کاربران بالاتر است را استخراج کرده و به کارفرمایان ارائه می‌دهند. در اصطلاح به این فرآیند تشخیص گپ سایت در موتور جستجو می‌گویند.

در بسیاری از کلمات کلیدی پتانسیل کسب رتبه اول را خواهید داشت . کافی است گپ سایت خود را شناسایی کرده و کلمات کلیدی آن را مورد هدف قرار دهید

ابزارهای مورد استفاده در آنالیز کامل سایت

لازم به ذکر است که تمامی این ابزارها در نسخه پیشرفته و دلاری مورد استفاده مجموعه ۷رسانه قرار گرفته و خروجی بخش های ضروری و کاربردی آنها بصورت یک گزارش منسجم خدمت کارفرمایان ارائه خواهد شد.

بخش دوم شامل بررسی نقاط قوت و ضعف ، برنامه تولید محتوا ۳ ماهه ، نکات بهبود سرعت ، آنالیز ux/ui ، چینش تیم محتوا و ...

شناسایی مشکلات ساختاری وارائه راهکار برای رفع مشکل

آنالیز UX/UI و ارائه نکات کلیدی بهبود تجریه کاربری

برنامه تولید محتوای ۳ ماهه در طراحی استراتژی سئو

با توجه به آنالیز صورت گرفته بر روی محتوای سایت و اولویت بندی کلمات کلیدی هدف، تشکیل برنامه میان مدت ( به طور معمول ۳ ماهه ) از اولویت‌های مهم و ضروری در تدوین استراتژی سئو است. در نظر داشته باشید برای برقراری نظم و الگوی درست در فرآیند بهینه سازی و کسب اعتبار در برابر موتور جستجو باید برنامه تولید محتوا داشته باشید و نسبت به اجرای آن بصورت دقیق اقدام نمایید. 

در برنامه تولید محتوای میان مدت خود موارد زیر را همواره در نظر داشته باشید:

  1. اولویت با کلمات کلیدی است که رقابت در آنها ساده تر بوده و به زمان کمتری برای کسب رتبه‌ی برتر نیاز خواهند داشت.
  2. عبارات کلیدی که از دو یا سه کلمه تشکیل شده اند و به اصطلاح به آنها longtail گفته می‌شود می‌توانند تعداد زیادی محتوا را برای ما پوشش داده و حجم ماطب قابل توجهی را برای ما بوجود بیاورند.
  3. برنامه ریزی مشخصی برای برقراری ارتباط بین محتوای سایت در نظر بگیرید.
  4. محتوای سایت خود را با توجه به الگوهای به روز ، در شبکه های اجتماعی بازنشر کنید.
  5. بازاریابی از طریق نظرات کاربران یا comment marketing را در برنامه خود در نظر گرفته و برای بهره بردن از الگوهای مناسب استفاده کنید.

تدوین استراتژی سئو

تمام مواردی که در بالا ذکر شد در قالب یک بسته کامل توسط متخصصین ۷رسانه به صاحبین سایت ارائه می‌شود.

بررسی و تدوین اصلاح ساختاری کدهای schema , opengeraph

با توجه به این که الگوریتم‌های برقراری موتورهای جستجو با وبسایت بصورت مستمر بروزرسانی می‌شوند، برای کسب رتبه برتر و حفظ آن همواره باید از تکنیک‌های جدید و قابل قبول برای موتورهای جستجو استفاده کرد. یکی از این تکنیک های مورد استفاده گفتگو با موتور جستجو بصورت مستقیم و توسط داده های ساخت یافته است.

تیم ۷رسانه با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مورد قبول برای موتور جستجو به منظور انتقال پیام صفحات سایت، عملکرد کدهای schema را در سایت شما بررسی کرده و بصورت بهینه به تدوین ساختار مورد نیاز در این رابطه می‌پردازد.

شاید در مواردی که سطح رقابت با سایر سایت‌ها بالاتر باشد، موثرترین عامل در تدوین استراتژی سئو ، تدوین و اصلاح ساختار کدهای مربوط به داده‌های ساخت یافته در سایت باشد.

بخش سوم شامل بررسی کلمات کلیدی ، گپ های موجود در سایت ، بهترین کلمات کلیدی ، بررسی رقبا ، مقایسه لینک سازی خارجی شما و رقبای اصلی

شناسایی مشکلات ساختاری وارائه راهکار برای رفع مشکل

آنالیز UX/UI و ارائه نکات کلیدی بهبود تجریه کاربری

برنامه اصلاح محتوای سایت

بسیاری از سایت‌ با توجه به فعالیتی که در زمینه محتوا انجام داده اند، نتیجه مورد نظرشان را کسب نکرده و رتبه خوبی بدست نمی‌آورند. حتما در نظر داشته باشید که محتوای وبسایت باید برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد و چک لیست استانداردهای سئو در آن رعایت شده باشد. همچنین برای جلب توجه موتورهای جستجو با داشتن برنامه منظم و تیم متخصص می‌توان به اصلاح و بهبود محتوای سایت پرداخت. برنامه اصلاح محتوای سایت یکی از تاثیرگذار ترین فعالیت ها در تدوین استراتژی سئو می‌باشد که بصورت تخصصی توسط تیم ۷رسانه انجام می‌شود.

مشخص کردن کلمات کلیدی وب سایت 

با توجه به این که فعالیت سایت شما در چه حوزه ای است بهترین و پر کاربردترین کلمات کلیدی برای شما مشخص می گردد تا بتوانید با انجام فعالیت های بهینه سازی بیشترین مخاطب را به سمت کسب و کار خود بکشانید. 

طراحی استراتژی سئو